05 lipca 2021

4 nogi krzesła, czyli sztuka odżywczego życia

Na czym polega sztuka odżywczego życia?

W Medycynie Chińskiej nazywa się to Yangsheng. Termin ten składa się w dwóch chińskich znaków: Yang - pielęgnować lub odżywiać oraz Sheng - życie lub witalność. Historia tej sztuki sięga przynajmniej 2500 lat wstecz.

Celem Yangsheng to nie tylko zdrowie fizyczne. Dąży bowiem ona do harmonii, integracji umysłu i ciała, stabilności fizycznej i psychicznej, spokoju, zdystansowania od nadmiernych emocji, zdrowia i kondycji fizycznej aż do podeszłego wieku, mądrości oraz ostatecznie do przyjęcia wszystkiego takim jakim jest.

Istnieją 3 sposoby na pielęgnowanie zdrowia i długowieczności.

1. Unikanie szkodliwych zachowań np. nadmiernego palenia, czy spożywania alkoholu, pozwalania emocjom na sianie spustoszeń w naszym zdrowiu fizycznym i psychicznym, spożywania słabej jakości jedzenia czy braku aktywności fizycznej.

2. To działania aktywnie promujące zdrowie i obfitość życia w każdym jego wymiarze. Do takich działań zaliczamy:

- próby przyjęcia i doświadczania trudnych emocji, które mamy w sobie pochowane głęboko na dnie szafy, a które lubią pojawiać się w najmniej spodziewanym czasie, jeśli nie jesteśmy świadomi ich obecności,

- zdrowe jedzenie

- odpowiednie ćwiczenia fizyczne

- odpowiednia ilość regularnego snu oraz spędzanie czasu na łonie natury

3. Do trzeciego sposobu zaliczamy wszelkie praktyki relaksacyjne, oddechowe, ćwiczenia uważności, medytację, Qigong, Tai Chi, joga itp.

Można zatem podsumować, że na chińską tradycję odżywczego życia (chociaż osobiście uważam, że nie tylko chińską :)) składają się poniższe praktyki:

- pielęgnowanie umysłu i emocji

- regulowanie diety poprzez zwracanie uwagi na to jak, kiedy i co jemy i pijemy

- pielęgnowanie ciała poprzez równoważenie odpowiedniego odpoczynku z odpowiednim rodzajem aktywności i ćwiczeń

- odpowiednia ilość i jakość snu

- zdrowe i satysfakcjonujące życie seksualne

- radość z natury, muzyki, tańca i sztuki

- zwracanie uwagi na styl życia w trakcie ciąży i po porodzie

- mądre wychowywanie dzieci

- radzenie sobie z procesem starzenia się najlepiej jak to możliwe

Pierwsze 4, czyli:

- umysł i emocje,

- dieta,

- ćwiczenia

- sen

uważane są za najbardziej istotne, z tego względu, że mają największy wpływ i odnoszą się do każdego z nas na prawie każdym etapie życia.

Można je porównać do czterech nóg krzesła. Gdy wszystkie cztery nogi są mocne, krzesło jest stabilne. Jeśli jedna noga jest słabsza lub uszkodzona, krzesło staje się niestabilne. Im więcej nóg jest wadliwych, staje się ono wówczas całkowicie niestabilne.

To bardzo istotna kwestia w dążeniu do zdrowia, bowiem często skupiamy się na jednym aspekcie, ignorując zaś pozostałe. Możemy uwielbiać ćwiczenia i trenować nasze ciało, jednak często zaniedbujemy dietę, czy nieodpowiednio dbamy o sen i regenerację organizmu. Możemy też za bardzo skupić się na diecie i żywieniu, zaniedbując ćwiczenia.

I najczęstszy scenariusz jaki obserwuję w swojej praktyce - poświęcamy się ćwiczeniom  i żywieniu, jednak nie jesteśmy w stanie radzić sobie z życiem mentalnym i emocjonalnym, cierpiąc z powodu stresu, niepokoju itd.

Rodząc się nie otrzymaliśmy od nikogo instrukcji obsługi samego siebie. Często piszemy ją "na kolanie" w raz z biegiem życia. Może zatem warto usiąść porządnie przy biurku, na wygodnym krześle ze sprawnymi 4 nogami i świadomie zacząć pisać tę instrukcję poznając siebie naprawdę głęboko wewnętrznie :)?

Pozdrawiam Cię serdecznie

Matt